tendencias 2017

4 tendències a tenir en compte en 2017 per a la indústria alimentària.

L’any que tanquem no ha estat un any que vaja a passar desapercebut per als que treballem en seguretat alimentària, tampoc ho serà per als que treballen en la indústria alimentària. Des d’innombrables alertes alimentàries, als terminis de la FSMA per exportadors d’aliments als Estats Units, passant per la creixent demanda de transparència. Amb 2017 tocant a la porta, ens ha semblat convenient exposar les que, sota el nostre punt de vista, poden ser les principals tendències i prediccions a tenir en compte en la indústria alimentària l’any vinent.

  1. Cap a una cadena de subministrament totalment digital i connectada

En molts sentits, la cadena de subministrament d’aliments segueix estant endarrerida pel que fa a l’aplicació de les noves tecnologies en comparació amb altres cadenes de subministrament. En 2017, moltes companyies començaran o continuaran amb el seu camí per digitalitzar completament la seva cadena de subministrament, ja sigui simplement obtenint la seva llista de proveïdors aprovats en un full de càlcul d’Excel i amb una solució de tecnològica de software de gestió de proveïdors o capturant completament cada pas dels seus productes. Al llarg del viatge de la granja a la taula. La digitalització total és aquí.

L’espectre de digitalització a través de la cadena de subministrament és molt ampli. No obstant això, l’anàlisi de la cadena de subministrament permetrà a les empreses d’aliments crear KPI útils, els permetrà mesurar veritablement el ROI, return of investment o retorn de la inversió, de les seves iniciatives en la cadena de subministrament i oferir als consumidors la transparència que demanen. I els sistemes que donen suport plenament el monitoratge diari, l’intercanvi i la interpretació de dades analítiques necessàries per ajudar les empreses experimentaran un gran creixement en 2017.

La col·laboració amb els seus socis de la cadena de subministrament és un element absolutament crític, i podem esperar veure a més companyies integrar-se completament a través de la seva xarxa de proveïdors i clients. Traçabilitat es diu, i de segur que n’has sentit parlar. Les empreses alimentàries que vulguin tenir èxit en 2017 necessitaran una gestió de la seva cadena de subministrament completament integrada, amb accés a la mateixa informació, treballant cap a una missió compartida per obtenir resultats i estar per davant dels seus competidors. Una xarxa de proveïdors connectats permetrà a les companyies d’aliments ser àgils quan s’enfronten a un problema, respondre a les alertes sanitàries, així com ser flexibles i eficients.

seguretat alimentària 2017

  1. Alertes sanitàries.

Si abans parlem de traçabilitat abans arribem a un dels puntals de la gestió de la mateixa. En 2016 hem viscut un gran nombre de retirades de productes i d’alertes sanitàries, tant a la Unió Europea, on a dia de hui (29/12/2016) portem 2922 alertes, com als Estats Units, on la FDA ha donat també centenars d’alertes sanitàries. Si algú és molt optimista i creu que ha estat fruit d’alguna casualitat puntual sentim dir que aquesta tendència no desapareixerà a curt termini. És més, dins del que suposa una alerta sanitària que apareguin errors i es comuniquin és un èxit per al sistema HACCP (o APPCC en espanyol). El sistema funciona.

A mesura que es facin més i més avenços en les proves d’aliments, les empreses tindran accés a noves tecnologies a través de la seva cadena de subministrament i identificaran els problemes amb anticipació. En conseqüència, més productes hauran de ser trets de la cadena de subministrament per causa de l’augment de les proves per tal de mantenir la confiança del consumidor.

Les empreses capaces de desenvolupar aquestes capacitats de manera ràpida i eficient controlaran adequadament la seva traçabilitat. Per a això, caldrà sempre que compten amb les dades, la formació i els recursos necessaris, han d’estar ben preparades per gestionar la seva cadena de subministrament, les potencials retirades i l’impacte per als seus clients. Amb el coneixement creixent de què disposem podem esperar veure diverses alertes de retirada d’aliments en el nou any.

Nosaltres preferim veure la part positiva de tot això, una empresa que treballa bé els seus simulacres de retirada de producte, que té ben formada a la seva plantilla, serà capaç de resoldre els problemes derivats de perills per a la salut dels consumidors. Evidentment, tot el comentat no treu pensar que seria desitjable que les empreses d’aliments busquin mitigar els riscos i gestionar millor la seva cadena de subministrament.

 

  1. La FSMA ha arribat tant si t’agrada com si no.

Si la teva empresa exporta als Estats Units ja hauries d’estar familiaritzat amb aquestes sigles: FSMA, Food Safety Modernization Act de la FDA. Aquest procés de modernització es centra en l’amplificació de controls preventius per a la producció d’aliments per tal d’evitar possibles brots de contaminació d’aliments. La FDA porta els últims dos anys centrada en aquesta preparació. A nosaltres és un procés que ja ens és familiar, ja que ja hem acompanyat a algun dels nostres clients en el procés inicial de forma satisfactòria.

La FSMA arribarà a un punt culminant en 2017, primer any complet d’implementació a tot el món. S’espera que la FDA iniciï auditories per a les grans empreses. Això podria portar al fet que la FDA sol·liciti els registres requerits, realitze auditories i en la pitjor de les situacions per a les empreses alimentàries, tanque l’accés al mercat nord-americà si ho consideren necessari. Així és que, com podeu imaginar, poca broma.

FSMA requerirà un registre detallat dels registres quan es produeixi un avís o un brot, amb accions correctives clarament definides. Com veieu, tot té relació. Les empreses veuran una major necessitat d’implementar noves tecnologies que ajudin a subministrar processos preventius com els que afecten els al·lèrgens alimentaris i controls de sanejament, així com un pla de traçabilitat correctament aplicat a tota la cadena de subministrament. Seguiment i traçabilitat seran els dos paràmetres clau que donaran als fabricants la capacitat d’examinar aliments específics i tendències per millorar el seu procés general. Per tal de complir amb aquestes noves regulacions FSMA en cada pas del procés, les empreses d’aliments cada vegada més buscarà utilitzar aquestes tecnologies per donar compte de la traçabilitat completa de la cadena de subministrament. Si necessites més informació o assessorament no dubtis a consultar amb el nostre equip els teus dubtes.

  1. Creixement en el Servei d’enviament d’Aliments fins a la porta de casa del Consumidor

Als Estats Units, algunes de les companyies de més renom, com Starbucks i Panera estan temptejant el lliurament d’aliments a domicili. A Espanya amazon també està decidida a revolucionar el mercat. Cada vegada més empreses semblen estar donant el pas cap a la tendència de portar menjar gourmet directament a la porta del consumidor. Aquesta tendència sembla estendre’s: el digital va a fagocitar al canal offline. La comunicació digital i l’estratègia de màrqueting en línia seran claus per arribar als consumidors. No cal dir que pots comptar amb el nostre equip de gestió de Social Media per a aconseguir els teus objectius i donar-te a conèixer.

Imatges per cortesia de pixabay

Volem aprofitar aquesta entrada per desitjar-te un Feliç 2017 de part de tots els que fem Qualitatis Health.

Deixeu un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Shopping Cart
Scroll to Top
Cupón descuento
Suscríbete a nuestra newsletter y obtén 10 euros de descuento para cualquiera de nuestros cursos totalmente gratis. ¡No te lo pierdas!
    SUSCRIBIR
    Estoy de acuerdo con los términos y condiciones