Informació nutricional dels aliments de manera gràfica ajuda el consumidor a prendre decisions més saludables.

Informació nutricional dels aliments de manera gràfica

Segons un estudi recentment publicat, presentar en l’etiquetatge dels aliments la Informació nutricional dels aliments de manera gràfica podria tenir beneficis per als consumidors. Aquest format ajudaria el consumidor a calcular de forma ràpida la informació numèrica de calories i proporcions d’hidrats de carboni, greixos, fibra, proteïnes, sal, que conté un determinat aliment. Un dels grans reptes als quals s’enfronta la nostra societat contra és la gran epidèmia que suposa l’obesitat i el sobrepès. La gestió de la ingesta de certs nutrients pot prevenir malalties com l’obesitat, la diabetis i les malalties del cor. 

L’estudi del que avui us parlem, dut a terme per investigadors de la Universitat d’Illinois, als Estats Units, es va dur a terme amb l’objectiu de millorar una investigació anterior en què es feia servir un sistema d’etiquetatge com un “semàfor”. En la investigació prèvia dels aliments es designaven com verd, groc o vermell segons el consum de calories. No obstant això, el sistema no va tenir cap efecte sobre les compres dels consumidors quan diversos nutrients van ser codificats en color.

Als Estats Units, des de 2010 hi ha una llei que obliga a donar informació calòrica dels menús, de manera que les cadenes de restaurants han de proporcionar informació sobre les calories en els seus menús si és requerit pels consumidors. No obstant això, Manabu Nakamura, professor associat de nutrició a la Universitat d’Illinois, afirma que la majoria de la gent, excepte els que tenen problemes de salut o al·lèrgies a aliments específics no solen demanar veure aquesta informació, o no saben com utilitzar la informació proporcionada .

L’equip de Nakamura va idear dos experiments utilitzant una trama visual de 2 dimensions que mostra els valors de fibra i proteïna per caloria per a cada element del menú. El gràfic també inclou un quadre d’informació que indica les quantitats diàries recomanades d’aquests nutrients per caloria d’aliments.

A continuació, va demanar als participants que recordessin la informació nutricional de l’etiquetatge en el qual es mostrava la informació per als aliments, bé de forma gràfica o bé emprant la taula d’informació nutricional com la que estem acostumats a veure des de fa poc més d’un any a Espanya, arran de l’entrada en vigor del Reglament UE nº1169/2011. Els usuaris van mostrar una precisió per recordar un 43% més gran quan se’ls va mostrar la informació gràficament enfront de la taula numèrica.

El segon experiment va ser un estudi de 12 setmanes en el qual participen els clients que es col·loquen a la cua per demanar i pagar pel seu menjar en els registres de prop de l’entrada d’un cafè.

Aquí, la fibra, proteïna, greix saturat i sodi per valors de calories de cada element de menú es van representar en el gràfic de dues dimensions o numèricament. Es va aportar informació sobre el control de pes, el que limita els greixos saturats i sodi, i es va col·locar l’augment de fibra i proteïnes, que els clients podien veure abans de demanar.

Els resultats van mostrar que quan la informació nutricional es presenta al consumidor de manera gràfica, les calories adquirides d’entrada van disminuir en un 10% en comparació a quan no es visualitza cap informació, i van disminuir en un 13% en comparació a quan es va proporcionar informació de forma numèrica.

Per contra, la representació gràfica va veure que les calories dels articles secundaris comprats disminueixen un 43% en comparació a quan es mostrin etiquetes, i el 47% en comparació a quan es mostra la taula numèrica.

La proteïna per caloria va augmentar en gairebé el 24% quan el gràfic era present en comparació amb quan no es va proporcionar cap etiqueta d’informació nutricional, i un 20% a partir de la taula numèrica. 

Segons Nakamura “Aquest pot ser el primer estudi que mostra els canvis de compra en funció de la visualització de la informació de la nutrició”. Els autors pensen que mirant les calories d’un aliment en triar el menjar els clients no tenien prou informació sobre altres nutrients tingut fixar-se en seleccionar un dinar saludable.

“En termes de manteniment de pes, es poden reduir les calories, però potser és millor augmentar la proteïna per caloria i el mateix amb la fibra, fibra per augment de calories, va dir Nakamura.” Aquestes dues coses han de ser mantingudes o que és una mala dieta que no es pot mantenir. “

Àrees futures d’estudi.

Els investigadors esperen que la gràfica es pugui utilitzar per presentar la informació nutricional en els restaurants, botigues de queviures, i menjadors, així com a les llars per a l’anàlisi de les receptes.

A més, els futurs estudis sobre aquest mètode gràfic poden anar més enllà, aprofundint en diverses poblacions, estudiant els menús que ofereixen una major varietat en l’oferta de fibra, i les combinacions de més nutrients.

Una altra possibilitat és la creació d’aplicacions mòbils amb la gràfica que els consumidors puguin utilitzar per traçar els nutrients en els elements de menú, ja que l’ordre durant les situacions de temps limitat.

“Esperem que aquest sistema d’Informació nutricional dels aliments de manera gràfica puga ser entés de forma ràpida i pot proporcionar la informació necessària per prendre una decisió”, va dir Nakamura.

Font: Nathan S. Pratta, Brenna D. Ellisonb, Aaron S. Benjaminc, Manabu T. Nakamura. Improvements in recall and food choices using a graphical method to deliver information of select nutrients. Nutrition Research, Volume 36, Issue 1, January 2016, Pages 44-56. doi: 10.1016 / j.nutres.2015.10.009

Ja sabeu que en Qualitatis Health oferim, entre els nostres serveis, assessorament per al correcte etiquetatge d’aliments i informació nutricional.

Si necessites més informació contacta amb nosaltres.

Feu un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Cistella de la compra
Desplaça cap amunt

Vols 10€ de descompte per a qualsevol dels nostres cursos?

Subscriu-te i t’ho enviarem per utilitzar a la teva propera compra.